Doświadczenie

„Co jest za nami i co jest przed nami to tylko małe rzeczy w porównaniu do tego, co jest w nas.”
Ralph Waldo Emerson

 

Moja ścieżka zawodowa od początku kierowała mnie ku poznawaniu i odkrywaniu siebie, aby ceniąc mądrość innych oraz inspirując się nią, zmierzać do zaufania własnemu autorytetowi i być dla siebie życiowym przewodnikiem. Dzięki temu w swojej pracy podobnie podchodzę do każdego człowieka, wspierając jego autonomię, samodzielność, towarzysząc w odkrywaniu potencjału i umiejętnym korzystaniu z niego. Towarzyszę ludziom w odkrywaniu swojego prawdziwego ja, uwalnianiu się od starych wzorców, zmianie nawyków. Ważne to jest dla mnie, aby osoby, z którymi pracuję, otwierały się na osobistą wewnętrzną mądrość, rozwijały umiejętności głębokiego słuchania samych siebie oraz empatii dla innych ludzi, kierowały się świadomością tego, kim są i dokonywały autonomicznych wyborów w oparciu o ważne dla nich wartości. Niewątpliwie to podejście zawdzięczam pedagogice ukierunkowanej na pokój i miłość w relacjach, pracy terapeutycznej z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, jak i mediacyjnemu doświadczeniu. Mediacja umocniła mnie w tym, że w każdym konflikcie i kryzysie w relacjach tkwi twórczy potencjał. Różnice i spory mogą być początkiem konstruktywnych zmian i rozwoju w kierunku lepszego wglądu w siebie i rozumienia innych ludzi, docierania do potrzeb i uwzględniania ich w szukaniu rozwiązań konfliktów, prowadzenia dialogu w atmosferze wzajemnego szacunku i życzliwości i współpracy.

 

Kluczowe umiejętności i kompetencje – doświadczenie zawodowe :

 

Mediator, SUPERWIZOR, konsultant ds. rozwiązywania konfliktów

  • Mediacje i konsultacje w konfliktach rodzinnych, społecznych, szkolnych, biznesowych – ze zgłoszenia prywatnego oraz w sprawach sądowych (cywilnych i karnych).
  • Promocja i upowszechnianie informacji o mediacji, pokojowych metodach rozwiązywania konfliktów, komunikacji bez przemocy (w oparciu o metodę Marshalla B. Rosenberga „Nonviolent Communication – NVC”, w Polsce – „Porozumienie bez przemocy”).
  • Współpraca długofalowa:
    – Fundacja Mediare: Dialog-Mediacja-Prawo, Warszawa (założycielka i członek Rady Fundatorów w 2009 r., Prezes Zarządu w latach 2009-2021)
    – Ośrodek Mediacji i Dialogu przy Kancelarii Prawnej Patrimonium, Warszawa (2006-2014).
    – Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych, Warszawa (członek założyciel, Sekretarz Zarządu w latach 2007-2008, członek Rady ds. Szkoleń i Rozwoju w latach 2006-2009)
    – Polskie Centrum Mediacji, Warszawa (2003-2006)
    – Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej, Warszawa (członek Zespołu ds. rozwiązywania konfliktów szkolnych – udział w pracach zespołu, prowadzenie wykładów i zajęć warsztatowych podczas organizowanych konferencji w latach 2005-2006).

 

Trener i superwizor umiejętności mediacyjnych

  • Docieranie do grup docelowych, koordynowanie zadań związanych z rekrutacją, organizacją, przygotowywaniem szkoleń oraz publikacji/artykułów promocyjnych, merytorycznych, w tym materiałów szkoleniowych.
  • Szkolenie mediatorów – prowadzenie praktycznych kursów kwalifikacyjnych i doskonalących dla mediatorów (grupy do 16 osób, cykle: 120, 100, 80, 50 godzin).
  • Szkolenie trenerów mediacji rodzinnych i społecznych – współprowadzenie praktycznych szkoleń, prowadzenie staży i superwizji.
  • Współpraca długofalowa:
    – Fundacja Mediare, Warszawa (autorski projekt „Mediator w społeczności”, 2009-2022)
    – Ośrodek Mediacji i Dialogu Kancelarii Prawnej „Patrimonium”, Warszawa (2006-2014)
    – Stowarzyszenie Mediatorów Rodzinnych, Warszawa (rekomendowany trener mediacji rodzinnych w latach 2006-2013)
    – Stowarzyszenie Polskie Centrum Mediacji, Warszawa (2003-2006)
    – Fundacja Centrum Psychoedukacji i Mediacji, Warszawa (2005-2007)
    – Ośrodek Stowarzyszenia Psychologów Chrześcijańskich, Poznań (2008 -2017).

 

Psychoedukator – wykłady, szkolenia

  • Propagowanie pokojowych metod rozwiązywania sporów poprzez prowadzenie szkoleń dla grup otwartych i zamkniętych w zakresie: mediacje, komunikacja i rozwiązywanie konfliktów bez przemocy, doskonalenie umiejętności mediacyjnych, we współpracy z Fundacją Mediare (2009-2022), Ośrodkiem Mediacji i Dialogu Kancelarii Prawnej „Patrimonium”, Warszawa (2006-2014), Stowarzyszeniem Mediatorów Rodzinnych (2006-2009), Polskim Centrum Mediacji (2003-2006).
  • Prowadzenie szkoleń z mediacji i/lub umiejętności mediacyjnych dla sędziów, adwokatów, pedagogów, psychologów, nauczycieli, dla pracowników Ośrodków Pomocy Społecznej we współpracy ze Stowarzyszeniem Mediatorów Rodzinnych (2007-2010).
  • Prowadzenie praktycznych zajęć z mediacji dla studentów w ramach ścieżki coaching i mediacje, Wydział Teologii UKSW w Warszawie (2017-2019).
  • Nagranie 40 odcinków filmów edukacyjnych „Inaczej w konflikcie” (2019) popularyzujących wiedzę o dynamice konfliktu, zasadach prowadzenia konstruktywnego dialogu i skutecznych sposobach wypracowywania rozwiązań w sytuacjach spornych, we współpracy z Akademicką Telewizją Internetową PANDA TV (UKSW w Warszawie, ul. Dewajtis 5): https://pandatv.pl/inaczej-w-konflikcie/.
  • Wykłady dla Uniwersytetów Trzeciego Wieku: Uniwersytet Trzeciego Wieku – KARAN – Akademia Aktywności na warszawskiej Pradze, 6 cyklicznych wykładów pt. „Mediacje – rozwiązywanie konfliktów rodzinnych” (11. 04.- 13.06.2016); „Mediacja – pokojowe rozwiązywanie konfliktów” dla studentów UTW Zacisze w Domu Kultury „Zacisze” w Dzielnicy Targówek M. st. Warszawy (23.11.2015).
  • Propagowanie mediacji poprzez prowadzenie wykładów i warsztatów dla uczestników konferencji, studentów Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego, Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, aplikantów w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie itp.
  • Prowadzenie zajęć „Praktyczne rozwiązywanie konfliktów” w ramach Studiów Podyplomowych z Zakresu Doskonalenia Umiejętności Wychowawczych dla Nauczycieli w Wieku 45+ w ramach projektu „Wychowawca 45+ XXI wieku”, Wydział Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego (2011-2012).
  • Przeprowadzenie szkolenia „Zarządzanie konfliktami w miejscu pracy” dla kadry kierowniczej placówek oświatowych w Białymstoku (16 godzin) we współpracy z Miejskim Ośrodkiem Doradztwa Metodycznego w Białymstoku (2012).
  • Przeprowadzenie szkoleń interaktywnych w projekcie „Wykwalifikowana kadra – wysoka jakość usług. Doskonalenie warsztatu pracy pracowników realizujących miejską politykę społeczną” realizowany przez miasto stołeczne Warszawa w latach 2009-2011: „Mediacje rodzinne i społeczne” (łącznie 72 godziny; styczeń 2010; luty – marzec 2010; kwiecień 2010); „Komunikacja z dziećmi” (24 godziny; kwiecień 2010) oraz „Praca z trudnym i roszczeniowym klientem” (24 godziny; styczeń – luty 2010); we współpracy z ASAP24 S.C. w Warszawie.
  • Prowadzenie doskonalących szkoleń z zakresu rozwijania umiejętności komunikacyjnych oraz budowania dobrych relacji w zespołach (szkolenia zamknięte): ”Relacje bez przemocy. Komunikacja budująca dialog w szkole.” dla zespołu (nauczyciele, psycholodzy, pedagodzy szkolni i dyrekcja) ze Szkoły Katolickiej w Chodzieży (30 godzin, 2009) we współpracy z Ośrodkiem Stowarzyszenia Psychologów Chrześcijańskich w Poznaniu.
  • Prowadzenie doskonalących szkoleń z zakresu rozwijania umiejętności komunikacyjnych oraz budowania dobrych relacji w zespołach (szkolenia zamknięte): ”Komunikacja bez przemocy. Jak budować dobre relacje z ludźmi.” dla zespołu redakcyjnego (redaktor naczelny, członkowie redakcji, współpracownicy) Magazynu „Głos dla życia” z Poznania (30 godzin, 2010) we współpracy z Ośrodkiem Stowarzyszenia Psychologów Chrześcijańskich w Poznaniu.
  • Przeprowadzenie szkoleń dla uczniów, nauczycieli i rodziców w ramach projektu Polskiego Centrum Mediacji „Rozwiązuję spory bez przemocy, czyli co wiem o sprawiedliwości naprawczej” (2006)
  • Prowadzenie szkoleń dla rad pedagogicznych w zakresie umiejętności wychowawczych nauczycieli szkół w Warszawie i okolicach, we współpracy z Centrum Szkolenia Kadr Oświatowych w Legionowie (2005-2006).
  • Realizacja programów profilaktycznych w placówkach oświatowych: prowadzenie zajęć z komunikacji, rozwiązywania konfliktów i mediacji dla nauczycieli, uczniów i rodziców w ramach autorskich projektów we współpracy z Fundacją Mediare (2009-2021), Ośrodkiem Mediacji i Dialogu Kancelarii Prawnej „Patrimonium”, Warszawa (2006-2014).

 

Psychoedukator – publikacje, audycje radiowe

  • Autorskie publikacje o charakterze psychoedukacyjnym (mediacje, komunikacja bez przemocy, pokojowe rozwiązywanie konfliktów, relacje itp.) na łamach: „Charaktery” – miesięcznik psychologiczny; „Radca Prawny” – dwumiesięcznik Krajowej Izby Radców Prawnych; „Edukacja prawnicza” – miesięcznik o tematyce prawnej; „Temidium” – miesięcznik Okręgowej Izby Radców Prawnych; „Mediator” – kwartalnik Polskiego Centrum Mediacji; „Kurier mediacyjny”; „Gazeta finansowa”; „Biblioteka analiz” – dwutygodnik o rynku wydawniczo – księgarskim; biuletyn Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej; Tygodnik „Solidarność”; Magazyn „Głos dla życia”.
  • Ekspert w wywiadach na łamach czasopism: „Zwierciadło”, „Elle”, „Olivia” „Twój Styl”, „Rzeczpospolita”, Magazyn „Familia” i innych.
  • Autorka wstępu w publikacji zbiorowej „Kłótnia na zgodę. Jak się spierać, żeby się zrozumieć”, Wydawnictwo „Charaktery” 2017.
  • Publikacje o tematyce psychologicznej: relacje, związki, komunikacja, rozwiązywanie konfliktów i mediacja (182 artykuły) – współpraca z portalem Wirtualnej Polski www.kobieta.wp.pl (2012-2014).
  • Wydanie w ramach projektu SENSytywni.pl albumu poetyckiego zadedykowanego wrażliwości: „Obrazy poruszone słowami” (Wydawnictwo Difin 2018) z własnymi tekstami inspirowanymi malarstwem artysty Mariusza Zdybały
  • Współtworzenie cyklu „SENSytywne rozmowy w czasie zarazy” (10 audycji) i SENSytywne rozmowy w czasie przemian” (10 audycji) w ramach „Nocnych Świateł” w Radio Plus, autorskiej audycji Pawła Krzemińskiego (2020 – 2021).
  • Realizacja (raz w miesiącu) cyklu audycji „SENSytywne rozmowy” w Radio Plus w ramach „Nocnych Świateł” Pawła Krzemińskiego – od września 2021 do chwili obecnej.

 

Trener komunikacji NVC (w oparciu o metodę Marshalla B. Rosenberga)

  • Prowadzenie szkoleń dla mediatorów i grup specjalistów zainteresowanych stosowaniem umiejętności mediacyjnych w swoich działaniach zawodowych uwzględniających komunikację bez przemocy w oparciu o metodę Marshalla B. Rosenberga we współpracy z Fundacją Mediare (2009-2022), Ośrodkiem Mediacji i Dialogu Kancelarii Prawnej „Patrimonium”, Warszawa (2006-2014); Ośrodkiem Stowarzyszenia Psychologów Chrześcijańskich w Poznaniu (2008-2017); SOS -Ośrodek Wsparcia Rodziny w Zielonej Górze (2015), Stowarzyszeniem Mediatorów Rodzinnych (2006-2009), Polskim Centrum Mediacji (2003-2006)
  • Prowadzenie warsztatów z komunikacji bez przemocy dla par, dla grup otwartych (szkolenia stacjonarne i online) we współpracy z Fundacją Mediare (2009-2021), Ośrodkiem Mediacji i Dialogu Kancelarii Prawnej „Patrimonium” (2006-2014), Fundacją Metamorfozy (2019-2021).

 

Trener umiejętności społecznych, terapeuta

  • Prowadzenie warsztatów dla par i osób zainteresowanych rozwojem poprzez relacje, budowanie zdrowych związków, współpracę w rodzinach i społecznościach we współpracy z Fundacją Mediare (2009-2022); Fundacją Metamorfozy (2019-2022), Ośrodkiem Mediacji i Dialogu Kancelarii Prawnej „Patrimonium” (2006-2014).
  • Realizacja autorskiego projektu „Szkoła Miłości” – prowadzenie warsztatów (grupy otwarte) dla par i osób, które chcą budować dobre relacje z innymi ludźmi we współpracy z Ośrodkiem Mediacji i Dialogu Kancelarii Prawnej „Patrimonium”, Warszawa (2006-2009).
  • Prowadzenie warsztatów dla kobiet w sytuacji rozwodu „Samodzielna mama. Jak kochać siebie i innych po rozwodzie” (cykl 10 spotkań po 3 godziny) we współpracy ze Stowarzyszeniem Mediatorów Rodzinnych w Warszawie w ramach projektu „Wspieramy Mamy” AXA s. a. (2009).
  • Prowadzenie warsztatów rozwojowych dla kobiet „Odwaga bycia sobą. Jak być autentycznym i budować dobre relacje z ludźmi” w ramach „Akademii Zwierciadła” (czerwiec 2009).
  • Prowadzenie warsztatów Rozwojowych dla kobiet w ramach festiwalu Progressteron we współpracy z Dojrzewalnią Róż pt. „Szkoła Miłości – jak budować szczęśliwe i trwałe związki”; „Odwaga bycia sobą – jak być autentycznym i budować dobre relacje z ludźmi” (2008-2009).
  • Prowadzenie warsztatów „Życie bez przemocy. Jak porozumiewać się i rozwiązywać konflikty” w ramach Partnerstwa „Koalicja Powrót do Wolności”, Program IW Equal (cykl 30 godzin) we współpracy z Fundacją „Sławek”, Warszawa (styczeń-marzec 2006).
  • Przygotowanie i wygłoszenie referatu pt. „Między mediacją a terapią” podczas Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Dialog w rodzinie. Dobre praktyki”, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Instytut Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej (2013).

 

ARTEterapeuta (TERAPIA POPRZEZ kontakt ze sztuką)

  • Terapeutyczne oddziaływanie w sytuacjach emocjonalnych, radzeniu sobie z problemami poprzez wykorzystanie różnych technik artystycznego wyrazu w pracy z klientem indywidualnym oraz grupami (praca z obrazem, poezjoterapia, bajkoterapia, techniki relaksacyjne takie jak muzyka, taniec).
  • Udział w projekcie edukacyjnym „O!SWÓJ” i Warsztatach Teatralnych dla Nauczycieli i Animatorów Kultury, Fundacja Teatr 21, Warszawa (30.09.- 4.11.2018; 41 godzin).
  • Przygotowanie i realizacja w ramach autorskiego projektu SENSytywni.pl spektakli psychoedukacyjnych w oparciu o własne utwory poetyckie, malarstwo i muzykę współczesnych artystów. Każde wydarzenie poprzez ukazanie dialogu różnych form sztuki, otwierało jednocześnie przestrzeń na współuczestnictwo widzów, zapraszając ich do interaktywnego warsztatu – dialogu o kondycji człowieka i możliwościach jego rozwoju (08.07.2018 -01.03.2020, 12 spektakli). Szczegółowe informacje: SENSytywni.pl – Spektakle poetyckie.
  • Wydanie książki poetyckiej „Obrazy poruszone słowami” z własnymi tekstami i malarstwem współczesnego artysty Mariusza Zdybały (Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018), zadedykowanej wrażliwości. Pozycja ma charakter psychoedukacyjny i terapeutyczny, zachęca do rozwoju i pogłębiania samoświadomości, podkreśla rolę kontaktu z samym sobą, samopoznanie w sferze emocji/uczuć i zmysłowości. Wskazuje na to, jak ważna jest autoobserwacja w doświadczaniu własnych przeżyć oraz odkrywanie przywoływanych przez nie wrażeń i refleksji. Szczegółowe informacje: SENSytywni.pl – Książka poetycka.

 

Pedagog, wychowawca, terapeuta dzieci i młodzieży

  • Pedagog (nauczyciel mianowany), wychowawca; członek zespołu diagnostyczno – terapeutycznego; mediator i terapeuta (prowadzenie mediacji rówieśniczych oraz konfliktów w środowisku szkolnym); psychoedukator (prowadzenie zajęć warsztatowych dla nauczycieli, rodziców i uczniów w zakresie porozumiewania się i rozwiązywania konfliktów bez przemocy w oparciu o metodę Marshalla. B. Rosenberga): Zespół Szkół Integracyjnych nr 62, Warszawa (2001-2006).
  • Pedagog – wychowawca, terapeuta: Ośrodek Leczniczo – Rehabilitacyjny dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących (1988-1995)
  • Konsultacje pedagogiczne i terapeutyczne dla rodziców dzieci z problemami wzrokowymi, organizacja turnusów szkoleniowo – rehabilitacyjnych, prowadzenie zajęć dydaktycznych z dziećmi i rodzicami: Dział Tyflologiczny Zarządu Głównego Polskiego Związku Niewidomych (1986-1988).