Kwalifikacje

„Jesteśmy tym, co w swoim życiu powtarzamy. Doskonałość nie jest jednorazowym aktem, lecz nawykiem.”
Arystoteles

 

Mamy XXI wiek. Niewątpliwie świadomość ludzka wzrasta i coraz więcej obserwujemy dążeń do pokojowego współistnienia. Wciąż jednak toczą się wojny na świecie, siejąc śmierć i zniszczenie. Eskalują też konflikty, rozgrywają się walki, wyzwalając agresję i utrwalając przemocowe strategie zachowań w sytuacjach trudnych. Dzieje się tak zarówno w perspektywie osobistej, jak w relacjach międzyludzkich – związkach, małżeństwach, rodzinach, społecznościach związanych z miejscem zamieszkania, przebywania czy pracy. Tymczasem większa część sporów mogłaby być rozwiązywana w drodze współpracy, poszanowania różnic, empatii dla potrzeb każdej ze stron. Każdy człowiek gdy tylko zechce może poszukiwać tego, co służy życiu, wprowadzać we własne codzienne doświadczenia myślenie i działania techniki i metody, które urzeczywistniają pokój, dobro, miłość. Głęboko wierzę w to, jeśli coraz więcej osób będzie mądrze i konsekwentnie dążyć do tego, by zakończyć wszelkie wojny w sobie, to na zewnątrz one też ustaną. Swój rozwój od młodych lat dedykowałam budowaniu takiej właśnie świadomości w mojej własnej perspektywie, i trosce o to, aby zmiany we mnie służyły też poprawie jakości życia ludzi. W ten sposób to, ile zrobiłam i wciąż robię dla samej siebie, przekłada się na jakość podejmowanych przeze mnie działań zawodowych. Niewątpliwie jedną z bardziej transformujących metod jeśli chodzi o podejście do konfliktu jest dla mnie NVC – Nonviolent Communication (w Polsce: „Porozumienie bez Przemocy”). Szkoliłam się u jej twórcy Marshalla B. Rosenberga oraz trenerek NVC: Marianne Göthlin, Towe Widstrand, Nady Ignjatović-Savić. Od 2003 roku jestem wciąż wierna temu podejściu, praktykuję cztery kroki empatycznej komunikacji oraz porozumiewanie się w oparciu o świadomość potrzeb tak w moim życiu osobistym, jak też w pracy z klientem indywidualnym, z parami czy z grupami. Wszystko czego sama doświadczam, co poznałam i ugruntowałam w moim rozwoju zawodowym, po dziś dzień znajduje u mnie zastosowanie w pracy z drugim człowiekiem. Poniżej przedstawiam ważniejsze uprawnienia, kwalifikacje i kompetencje.

 

Uprawnienia do prowadzenia mediacji w konfliktach rodzinnych, społecznych, biznesowych pracowniczych, ze zgłoszenia prywatnego oraz w sprawach sądowych: cywilnych i karnych

  • Członek Zespołu ds. Wprowadzenia Mediacji w Polsce – zaświadczenie nr 156/99 z dnia 26.04.1999r., wystawione przez Przewodniczącą Zespołu dr Janinę Waluk, Stowarzyszenie Penitencjarne „Patronat”.
  • Wpis do wykazu instytucji i osób godnych zaufania, uprawnionych do przeprowadzenia postępowania mediacyjnego – Sąd Apelacyjny w Warszawie; 08.12.1998r.
  • Wpis do Wykazu instytucji i osób godnych zaufania, uprawnionych do przeprowadzania postępowania mediacyjnego w sprawach karnych dorosłych i nieletnich – Sąd Okręgowy w Warszawie; 04.09.2001r.
  • Wpisy na listy stałych mediatorów w sprawach cywilnych Polskiego Centrum Mediacji oraz Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych; grudzień 2005r.
  • Wpis na listę stałych mediatorów w sprawach cywilnych (rodzinnych, pracowniczych, gospodarczych) Fundacji MEDIARE: Dialog-Mediacja-Prawo; styczeń 2012r.

 

Kwalifikacje mediatora – ukończone szkolenia

  • „Mediator sądowy” (24 godziny) – Zrzeszenie Prawników Polskich; 20-22.11.1998r.
  • „Mediacje między ofiarą i sprawcą.” (35 godzin) – Elżbieta Czwartosz, Zbigniew Czwartosz – Centrum Negocjacji, Zespół ds. Wprowadzenia Mediacji w Polsce; marzec 1999r.
  • Szkolenie w zakresie komunikacji i rozwiązywania konfliktów metodą „Nonviolent Communication” (NVC) w Polsce znanej jako „Porozumienie bez przemocy” Marshalla B. Rosenberga (65 godzin) – The Center for Nonviolent Communication, Polska Wspólnota Pokoju; maj 2003r.-maj 2004r.
  • Szkolenie „Podstawy mediacji rodzinnych. Specyfika kierowania procesem rozwodowym.” (30 godzin) – dr Hanna Przybyła-Basista, Centrum Mediacji Rodzinnych i Psychoterapii w Katowicach; 12-14.11.2004r.
  • Szkolenie „Mediacje rodzinne w sprawach dzieci.” (30 godzin) – dr Hanna Przybyła-Basista, Centrum Mediacji Rodzinnych i Psychoterapii w Katowicach; 4-6.03.2005r.
  • Szkolenie „Techniki pracy mediatora rodzinnego w sytuacji eskalacji konfliktu” (20 godzin) – dr Hanna Przybyła-Basista, Centrum Mediacji Rodzinnych i Psychoterapii w Katowicach; 20-21.05.2005r.
  • Szkolenie prawne dla mediatorów w zakresie mediacji cywilnej (8 godzin) – Kancelaria Senatu Rzeczpospolitej Polskiej, Polskie Centrum Mediacji; 03.12.2005r.
  • Szkolenie dla koordynatorów konferencji sprawiedliwości naprawczej: „Zastosowanie sprawiedliwości naprawczej w integracji społecznej nieletnich sprawców czynu karalnego” (72 godziny) – Polskie Centrum Mediacji; marzec – maj 2006r.
  • „Mediacje a troska o więzi rodzinne: model i techniki pracy mediatora” (12 godzin) – Constanza Marzotto (Włochy); październik 2006r.
  • Zaawansowane szkolenie dla mediatorów rodzinnych – Jutta Lack Strecker, Niemcy (16 godzin); luty 2007r.
  • „Mediacje rodzinne. Strategie pracy mediatora z trudnymi klientami” (16 godzin) – Daniel Bustello (Hiszpania); wrzesień 2007r.
  • „Mediacja a przepracowanie rozstania” (12 godzin) – Elke Fernholz, Michael Preussler, BAFM, Berlin, Niemcy; marzec 2009r.
  • „Mediator doskonały. Zaawansowane techniki rozwiązywania konfliktów” (16 godzin) – Christopher W. Moore, CDR ASSOCIATES USA; 29-30.05.2009r.
  • Szkolenie dla mediatorów rodzinnych na superwizorów (120 godzin – 90 godz. treningu + 30 godz. pracy w grupie interwizyjnej) – Jutta Lack Strecker, Peter Kunkel, Sybille Kiesewetter (BAFM, Niemcy); październik 2009r.-czerwiec 2010r.
  • „Mediacje konfliktów z udziałem dzieci.” w ramach programu „Sprawy dzieci w polskich reformach społecznych (24 godziny) – Ogólnopolskie Forum na Rzecz Praw Dziecka; 10-12.03.2010r.
  • „Płeć w mediacji” (16 godzin) – Maja Branka, Stowarzyszenie Mediatorów Rodzinnych, czerwiec 2010r.
  • Szkolenie „Nowy pakiet inicjatyw unijnych w zakresie alternatywnych metod rozwiązywania sporów (ADR)” (4 godziny), prowadzone w ramach cyklu „Prawa Konsumenta w Unii Europejskiej”, Piotr Stańczyk, Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce; 18.01.2012r.
  • „Accessibility and Initiation of Restorative Justice” (16 godzin), European Forum for Restorative Justice Training w kooperacji z Polskim Centrum Mediacji; 16-17.01.2014r.
  • „Propagowanie alternatywnych metod rozwiązywania sporów” (24 godziny) – szkolenie realizowane w ramach Programu Operacyjnego Budowanie Potencjału Instytucjonalnego (współpraca w obszarze wymiaru sprawiedliwości ), współfinansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014, Michał Jaksa, PM Group Laax Sp. z o.o. Sp. k.; 08-09-10.02.2016r.

 

Kwalifikacje oraz kompetencje trenera umiejętności mediacyjnych i superwizora

  • Ukończenie cyklu praktycznych szkoleń w zakresie komunikacji i rozwiązywania konfliktów metodą „Nonviolent Communication” (NVC) w Polsce znanej jako „Porozumienie bez przemocy” Marshalla B. Rosenberga (61 godzin) – The Center for Nonviolent Communication, Polska Wspólnota Pokoju (maj 2003r.-maj 2004r.).
  • Ukończenie kwalifikacyjnego szkolenia dla mediatorów – praktyków w zakresie umiejętności prowadzenia superwizji (120 godzin) – Jutta Lack Strecker, Peter Kunkel, Sybille Kiesewetter; BAFM, Niemcy (październik 2009r.-październik 2010r.).
  • Prowadzenie staży – szkolenie mediatorów i superwizja w ramach współpracy z Polskim Centrum Mediacji, Stowarzyszeniu Mediatorów Rodzinnych, Ośrodku Mediacji i Dialogu przy Kancelarii Prawnej Patrimonium oraz Fundacji MEDIARE: Dialog-Mediacja-Prawo (2000r.-2018r.).
  • Podnoszenie kompetencji supewizora – udział w grupie superwizyjnej Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych pod kierunkiem psychoterapeutów i trenerów Mariana Wątroby (2008r. – 2009r.) i Małgorzaty Jodko (2007r.).
  • Uzyskanie rekomendacji trenera mediacji rodzinnych – Stowarzyszenie Mediatorów Rodzinnych (2008r.-2013r.)
  • Uzyskanie rekomendacji Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych dla prowadzonego przeze mnie Ośrodka Mediacji i Dialogu przy Kancelarii Prawnej Patrimonium w Warszawie (2010r.-2015r.)
  • Prowadzenie szkoleń kwalifikacyjnych i doskonalących dla mediatorów (szkolenia praktyczne, prowadzone metodami aktywnymi – cykle 120 godzin, 80 godzin, 50 godzin) realizowanych w ramach autorskich projektów we współpracy z Fundacją Mediare: Dialog-Mediacja-Prawo (2011r.-2019r.) oraz jako rekomendowany trener mediacji rodzinnych Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych (2007r.-2013r.).
  • Szkolenie trenerów rozpoczynających praktykę w zakresie szkoleń z mediacji rodzinnych – współprowadzenie z nimi zajęć oraz superwizji w ramach współpracy ze Stowarzyszeniem Mediatorów Rodzinnych jako rekomendowany trener mediacji rodzinnych (2007r.-2013r.).
  • Prowadzenie szkoleń dla uczniów, nauczycieli i rodziców w ramach programu Polskiego Centrum Mediacji „Rozwiązuję spory bez przemocy, czyli co wiem o sprawiedliwości naprawczej” (2006r.);
  • Prowadzenie praktycznych zajęć z mediacji dla studentów w ramach ścieżki coaching i mediacje, Wydział Teologii UKSW (2017r.-2019r.).
  • Prowadzenie wykładów oraz zajęć z mediacji w praktyce dla studentów Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, Wydziału Prawa i Wydziału Teologii UKSW, Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Prowadzenie zajęć „Praktyczne rozwiązywanie konfliktów” w ramach Studiów Podyplomowych z Zakresu Doskonalenia Umiejętności Wychowawczych dla Nauczycieli w Wieku 45+ w ramach projektu „Wychowawca 45+ XXI wieku”, Wydział Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego (2011r.)
  • Udział w projekcie „Wykwalifikowana kadra – wysoka jakość usług. Doskonalenie warsztatu pracy pracowników realizujących miejską politykę społeczną” realizowany przez miasto stołeczne Warszawa w latach 2009-2011: przeprowadzenie we współpracy z ASAP24 s. c. cyklu szkoleń „Mediacje rodzinne i społeczne” (łącznie 72 godziny; 25.01.-27.01.2010r.; 26.02. i 01.-02.03.2010r.; 20.04.-22.04.2010r.); „Komunikacja z dziećmi” (24 godziny; 02.-04.04. 2010r.) oraz „Praca z trudnym i roszczeniowym klientem” (24 godziny; 28.01.2010r.; 29.01.2010r.; 01.02.2010r.)
  • Przeprowadzenie szkolenia „Zarządzanie konfliktami w miejscu pracy” dla kadry kierowniczej placówek oświatowych w Białymstoku (16 godzin) we współpracy z Miejskim Ośrodkiem Doradztwa Metodycznego w Białymstoku (28-29.03.2012r.)
  • Prowadzenie praktycznych szkoleń (cykle 16 – 50 godzin) z umiejętności mediacyjnych dla specjalistów zainteresowanych zastosowaniem mediacji w swoich środowiskach zawodowych w ramach autorskiego projektu „Mediator w społeczności” (2011r.-2021r.).
  • Prowadzenie praktycznych, warsztatowych szkoleń z komunikacji bez przemocy i pokojowych metod rozwiązywania konfliktów dla grup otwartych i zamkniętych (szkolenia „szyte na miarę”, dostosowane do potrzeb zleceniodawcy) w ramach autorskich projektów realizowanych we współpracy z Fundacją Mediare: Dialog-Mediacja-Prawo (2010r.-2022r.).
  • Prowadzenie szkoleń kwalifikacyjnych dla mediatorów rodzinnych „Mediacje – współpraca i porozumienie”, szkoleń doskonalących z zakresu rozwijania umiejętności komunikacyjnych w oparciu o metodę NVC Marshalla B. Rosenberga oraz budowania dobrych relacji w zespołach (szkolnych, pracowniczych) oraz superwizji indywidualnych dla mediatorów we współpracy z Ośrodkiem Pomocy Psychologicznej SPCh Oddział w Poznaniu (2008r.-2019r.)
  • Prowadzenie szkoleń z mediacji i/lub umiejętności mediacyjnych dla sędziów, adwokatów, pedagogów, psychologów, nauczycieli, dla pracowników Ośrodków Pomocy Społecznej we współpracy ze Stowarzyszeniem Mediatorów Rodzinnych (2007r.-2010r.).
  • Prowadzenie warsztatów dla kobiet, które doświadczyły rozwodu „Samodzielna mama. Jak kochać siebie i innych po rozwodzie” (cykl 10 spotkań po 3 godziny) we współpracy ze Stowarzyszeniem Mediatorów Rodzinnych w Warszawie w ramach projektu „Wspieramy Mamy” AXA s. a. (wrzesień – listopad 2009r.).

 

Kwalifikacje i kompetencje trenerskie, psychoedukacyjne i terapeutyczne

  • Praktyka uważności – ukończenie 8-tygodniowego kursu uważności (mindfulness) wg programu MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) i MBCT (Mindfulness-Based Cognitive Therapy), prowadzony przez dr Pawła Holasa (Polskie Towarzystwo Mindfulness) i Michaela Sandersona (Akademia Mindfulness); 2011r.
  • Podstawy uważności (mindfulness) – ukończenie praktycznego szkolenia prowadzonego przez prof. Jona Kabata-Zinna (12 godzin), Polskie Towarzystwo Mindfulness; 24.06.2009r.
  • Studium coachingu – udział w szkoleniu (130 godzin) prowadzonym przez Monikę Zubrzycką – Nowak i Krzysztofa Michała Nowaka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne – Szkolenia; 2013r.-2014r.
  • Przygotowanie i wygłoszenie referatu pt. „Między mediacją a terapią” podczas Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Dialog w rodzinie. Dobre praktyki”, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Instytut Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej; 16.01.2013r.
  • Ukończenie szkolenia z zakresu stosowanej metodyki nauczania wartości, upoważniające do realizacji Programu Edukacyjnego „Wartości Życia” z dziećmi i młodzieżą w placówkach oświatowych, Association for Living Values Education International; 04-05.06.2005r.
  • Udział w I Ogólnopolskim Kongresie Tutoringu zorganizowanym przez Collegium Wratislaviense w Warszawie (16 godzin), w tym w warsztatach tutorskich w wymiarze 4 godzin; 16-17.05.2014r.
  • Udział w III Międzynarodowej Konferencji TZA-ART „STOP PRZEMOCY W RODZINIE, SZKOLE I NA ULICY”, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej, Katolicka Fundacja Pomocy Osobom Uzależnionym i Dzieciom „KARAN”, Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego m. st. Warszawy; 26-27.09.2005r.
  • „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców. Warsztaty Umiejętności Wychowawczych” – „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały; jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” wg metody Adele Faber i Elaine Mazlish i w oparciu o koncepcję Thomasa Gordona „Wychowanie bez porażek” (40 godzin), Joanna Sakowska, Jarosław Serdakowski, Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Rodziny, Szkoła dla Rodziców i Wychowawców „Bez Porażek; 11.03.-20.05.2003r.
  • Ukończenie kursu przygotowującego do prowadzenia treningu antystresowego dla dzieci i młodzieży (4 godziny), Poradnictwo Pedagogiczne i Psychoedukacyjne i Pracownia Rozwoju Psychologicznego; 25.03.2003r.
  • Ukończenie warsztatowego szkolenia przygotowującego do realizacji programu zajęć profilaktycznych „SPÓJRZ INACZEJ” w klasach IV-VI szkoły podstawowej i gimnazjum (70 godzin), Ośrodek Szkolenia Nauczycieli Stowarzyszenia Psychoprofilaktyki Szkolnej „SPÓJRZ INACZEJ” w Starachowicach; 26.11.-15.12.2001r.
  • „Współpraca z samorządem, biznesem i mediami” (16 godzin) – ukończenie szkolenia przeprowadzonego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w Warszawie; 13-14.05.1999r.
  • Train the Trainer – ukończenie szkolenia z umiejętności trenerskich, Centrum Szkolenia Dipservice w Warszawie; 28-29.11.2004r.
  • Uzyskanie certyfikatu szkolenia „Studium Profilaktyki Uzależnień” (136 godzin), Ośrodek Edukacji i Profilaktyki Patologii Społecznej; 07.09.-15.12.2002r.
  • Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela – nauczyciel mianowany; Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy; 30.07.2004r.
  • Uzyskanie dyplomu Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej – Wydział Rewalidacji i Resocjalizacji; świadectwo nr 639/SP/88 ukończenia podyplomowych studiów pedagogicznych; 1987r.-1988r.